Lördag 27 november, bilder!

Vi är ute och kör på 90-mile beach där man inte bör köra utan 4-hjulsdrift, vi har hört att det ligger många bilar begravda i sanden, de som inte hann undan innan tidvattnet kom in igen. Vi hade rätt bråttom tillbaka eftersom det bara finns två påfarter på den 90-mile långa beachen och vattnet var på väg in när vi var väldigt långt från en påfart. Vi pratade med en fiskare från trakten när vi vände tillbaka och han sa "you better go on fast and what ever you do - don´t stop!" Och vi hade tur och fixade det, Anders tröck gasen i botten och körde så sanden yrde.

Så långt norr ut man kan komma på nordön, Cape Reinga. Här mötte vi några trevliga ungdomar som bjöd oss på en god öl. Flickorna var från Finland och var ute och liftade runt NZ.

Frukost på en farm där vi stannade en natt, happy hens som gjorde oss sällskap. Farmarna var från UK och hade bott på NZ i drygt 20 år och odlade biodynamiskt, planterade efter månens cykel. Hästarna levde som vildhästar i hagarna där vi tog en underbar morgonpromenad över kullarna, vilket vackert landskap.

Promenad i en gammal guldgruva, Anders får nästan guldfeber och vill gärna stanna här. När vi kommer till sydön ska vi vaska guld istället!
nu börjar datorn krångla så det blir inte mer bilder idag.

söndag 21 november

Jahaja, så blev det en camping ändå för att få el till vår dator... inatt stannar vi i Waihi beach. Så nu kommer de efterlängtade bilderna. Idag har vi trekkat runt i drygt 4 timmar i och omkring en gammal guldgruva i Karanganake, en bit sydost om Auckland. Där tog vi ett härligt nakenbad i forsen där vattnet var förvånansvärt varmt, stigarna i regnskogen runtomkring var rätt geggiga så fötterna var inte så söta. Vi gick genom fuktiga, svarta gruvgångar och när Anders släckte ficklampan upptäckte vi lysmaskarna i taket, häftigt att se!

Datorn vill inte ladda in bilderna, vi är ju inga hackers men vad tusan gör vi för fel??? Bilderna är sparade i jpeg, är det fel format? Om någon vet och kan råda oss är vi väldigt tacksamma för hjälp, annars verkar det inte bli några fler bilder om vi inte kan hitta hjälp här någonstans.

Lördag 20 november

Nu har vi fixat vårt mobila bredband men har istället begränsat med el, vi kan inte ladda datorn om vi inte sover på en campingplats och det vill vi så gärna. Men det löser sig alltid på något sätt men tyvärr kanske vi inte klarar att lägga in bilder idag. Mycket har hänt sedan sist, efter övernattningen på farmen gav vi oss ut på galna, smala grusvägar. Vi höll på att störta utför i kurvorna och hade glömt att stänga alla takluckor vilket gjorde att hela bilen var helt igendammad, in i alla skåp och skrymslen. Men det spelar ingen roll längre för idag har vi bytt bil efter att ha upptäckt massa mögel under hela vår säng, usch. Vi fiskat igen och Anders drog upp en fin snapper på ca 5 kg som blev en underbar middag. De flesta nätter har vi stannat på vackra platser vid havet, trots alla varningar om att det kan vara farligt, men en natt fick vi sova på bakgården av en Shellmack. På grund av reparation av vårt gasläckage som vi fick hjälp med där. Upp efter den nordligaste västsidan körde vi flera mil på beachen vid lågvatten men sen blev det bråttom tillbaka när högvattnet kom. Efter det körde vi runt i skogen på smala stigar för att se mer av vildhästarna och körde till slut vilse. Vi fastnade i lös sand mitt i tomma intet utan mobil täckning och fick ett h...vete att komma loss, men vi lyckades komma vidare och körde fel igen in i en kohage. När vi kom fram till farmen möttes vi av alla kor som just blivit mjölkade och var rädda för att ursinnig bonde. "You are on private property, get away from here" men istället träffade vi mjölkdrängen som inte kunde förstå hur vi hade kommit ut med ett motorhome i kohagen så han bara skrattade åt oss och stängde av elstängslet och släppte ut oss. Ojojoj vad tokigt det kan bli, finns förevigat på film! Igår upplevde vi något mäktigt när vi hälsade på NZ äldsta träd, ett Kauriträd som var runt 2 000 år gammal och forfarande levde, otroligt mäktigt att se (ca 15 m i omkrets) det största träd vi någonsin sett. Dagen avslutades med ett härligt bad i 39 graders hotspring i mineralvatten som gjorde vår hud len som sammet, underbart till kvällen.

Nordligaste fyren på nordön, Cape Reinga, där vi mötte några ungdomar från Finland och Schweitz som bjöd oss på öl, ett mycket trevligt möte.

En bild lyckades vi få med innan batteriet snart är slut så vi försöker få med fler bilder nästa gång. Vi måste ha el men vill ju inte stanna på campingar, ett problem som vi måste lösa.

Sondag 14 november

Wooh, vilket land vi har hamnat i! Sen i torsdags lever vi i var gamla campervan, sakert fran 70 talet. Efter forsta natten hade all gasol lackt ut for slangen var sa gammal och murken, Anders fixade forstas det snabbt, nu behover vi bara en ny gasoltub. Vi ar glada att vi fortfarande lever. Andra dagen korde vi ner en liten avtagsvag och hamnade vid en underbar beach, sa fort vi stigit ur bilen blev vi attackerade av ett gang pensionarer som bjod oss pa sandwichar och cakes. De visade oss en stig upp genom rengskogen dar det var ett vattenfall. I skogen stotte vi pa skogvaktaren som genast bjod in oss pa eftermiddagste efter var promenad  vilket sedemera blev en ol pa hans terass med utsikt over havet. Anders la ut ett bete angaende fisketur och det nappade han genast pa och bjod ut oss pa en fisketur dagen darpa. Dessutiom blev vi bjudna pa middag, nyfangad snapper som han friterade, utsokt gott med gott vin till. Han var pensionerad tandkirurg. Vi hade en underbar tur med hans bat, tyvarr daligt med napp. Brian fick en liten snapper som han slangde tillbaka. Helgen innan hade hans fru nastan blivit av med handen nar en 3 meter lang haj attackerade hennes snapper som hon var pa vag att dra in. Tyvarr sag vi varken haj eller val vilket annars ar vanligt, battre tur nasta gang hoppas vi. Efter fisketuren bjod han oss pa en varm skon ducsh i sitt hus, vilket fantastiskt hus han hade byggt! vi fick ocksa massor av tips pa sevardheter sa vi skulle behova minst dubbel sa lang tid har nere an vad vi har planerat for.
Vi vill ju helst vildcampa men allt ar privat och inhangnat. Men Anders kom pa att vi kan stanna dar vi ser en skylt om att de saljer agg och sa gjorde vi. Vi kom upp till en vacker liten farm med otrolig utsikt, naturen ar makalost vacker. Vi la aven har ut ett bete som fick napp aven denna gang, vi var m a o valkomna att stanna pa garden over natten, med 4 skallande hundar och samt ett hundratal frigaende hons och tuppar. Det var som att sova mitt i honsgarden, Anders sov som en stock med Sussie hade det varre... Imorse tog vi en langpromenad over kullarna innan frukost, tva av hundarna foljde oss genom hasthagarna. Sen vankades goda agg fran garden, allt pa farmen var organiskt odlat och uppfott, riktiga grona vagare fran 70 talet. Vi kopte med oss fina gronsaker fran garden. Alla som vi mott hittills har varit otroligt vanliga och hjalpsamma och naturen ar som sagt helt vidunderligt vacker. Tyvarr har vi inte lyckats installera vart mobila bredband sa vi sitter nu pa ett internetcafe vilket gor att vi inte kan lagga in nagra bilder men vi hoppas det snart loser sig.
Ha de gott!

Auckland, 10 november

Sitter nu i vår fängelsecell efter en underbart skön solig och varm dag med picnic i Albert Park och besök i Skycity och ett "skydive"! Hotellet är enkelt och rummet därefter, men allt är fräscht och nytt i underbara lugna färger, eller?

Skycity är den högsta byggnaden i the Southern hemisphere och utsikten däruppifrån var enastående.

En del av hamnen i Auckland sedd från ovan.

Sussie svettas inför skydivet, fy tusan vad högt!

Imorgon flyttar vi in vårt mobilehome där vi ska bo våra resterande 50 dagar på NZ. Vänstertrafiken samt generösa alkoholregler gör det hela lite mer spännande att köra vår stora bil, i all synnerhet när vi är oförsäkrade... men det ska nog gå bra. Nu väntar trekking, hajfiske och gyttjebad i varma källor och allt annat vi kommer att ramla över. Igår ramlade vi över en föreställning av Cabarét i en vacker gammal cirkuspaviljong vid Waterfront, en fantastisk upplevelse med mycket naket och suveräna aktörer. På vägen hem var vi utsvultna och hittade en sushirestaurang där vi beställde in ungefär dubbelt så mycket sushi som vi orkade äta. Det fick bli en doggybag som hotellpersonalen var vänlig nog att upplåta plats i sitt kylskåp åt. Så fick vi en god picnic i solen idag tillsammans med en iskall flaska Stoneleight Chardonney från ön. Mumsigt!

Framme!

Efter nästan två dygns resande är vi äntligen framme, rätt så trötta (Anders snarkar redan...) Våren är här och högsäsongen också vilket har gjort det svårt att hitta en husbil men till slut ordnade det sig. Vi får vänta tilll på torsdag innan vi får bilen så vi har hittat ett litet hotel i Auckland fram till dess. Så nu får vi tid att återhämta oss från all wisky och tidsomställning ;-) och hinna se Auckland också. U2 ska ha konsert här i stan i slutet av månaden och det är tydligen en massa andra happenings här hela månaden så vi ska nog kunna sysselsätta oss.
Vi har skaffat ett mobilt bredband så vi kan blogga från husbilen förhoppningsvis ska vi nu vara lite flitigare med att dela med oss våra upplevelser än tidigare.

Picnic på Dubais flygplats, vilken lyxig flygplats (syns tyvärr inte på bilden), utefter en hög vägg fanns ett fantastiskt vattenfall som landade i en elipsformad bassäng med vacker beslysning, mycket läckert! Trots att det var en ny och mycket modern flygplats var toaletterna ett hål i golvet, visst är det märkligt? Påsen bredvid Anders med god wisky från taxe-freen i Rom fick vi lämna ifrån oss när vi mellanlandade i Brisbane - så var den dagen förstörd....

Väntan

hej igen

Sitter på dubais airport och väntar på planet till Aukland NZ efter en Whiskynatt mellan Rom och hit oj oj oj vad gratis kan vara gott, försökte hejda Sussie men det är ju som att försöka vända Golfströmmen m.a.o. lönlöst.
Åkte med emirates airline väldigt flott. Båten ligger på ett kanonvarv strax utanför Rom med en varavsboss som ej kunde ett ord engelska men med lite teckenspråk samt åsynen av likvida medel kom vi väldigt bra överens han kallade mig maffioso, vilket jag senare förstod innebörden av ja ja Italien är Italien.   Bankärenden i detta land kräver föresten ett tålamot utöver det vanliga, det går nämnligen inte att ta ut kontanter annat än i bancomat om man ej är innehavare av ett italienskt bankonto som i sig kräver 14 dagars grundlig undersökning om vem man är. och som ni vet finns det ju en dagslimmit för varje uttag i plåtmaskinen , ja mer behöver ju inte tilläggas, tålamodet sattes minst sagt på prov. OJ Oj gaten har visst öppnat så det väl bara att tanka på igen.....

Vi hörs

Torsdag 4 november

Nu har vi gått på grund ordentligt för nu ligger vi på land och kommer vara strandade här till någon gång i april. Under tiden tänker vi besöka Nya Zeeland och Sydostasien med ett mellanstopp i Sverige runt nyår för att träffa Sussies första barnbarn. Vi bor i båten på varvet de sista nätterna innan vi far, lite påvert men charmigt bland alla fiskebåtar och varvsarbetare.

Här lyfts vi upp med stora 200 tons kranen.

Man tager vad man haver, uppfinningsrikedomen har inga gränser hos Anders. Det här är upphängningen av vårt fruktnät! Fint va?

Bland lyxbåtarna på marinan hittade vi en dag en trasig ribbåt som skulle kastas. Precis samma storlek som vi hade tänkt köpa ny för drygt 20 000:-. Nu tog Anders fram lim och mycket tålamod och vips så blev vi ägare av en ny jolle, Junior! Som planar med 5 hk dessutom! Den går som spjutet (med en man ombord...)

Är jag så liten...

Vi kommer hem till Sverige dagen före nyårsafton och hoppas nu bli bjudna på en riktig nyårsfest "någonstans"!